«Η φύση στη ζωή μας μειώνει το στρες»

«Η φύση στη ζωή μας μειώνει το στρες»
neonbrand-rl4m0iczo4-unsplash.jpg



Επιμέλεια: Δώρα Καραλή, σπουδάστρια Δημοσιογραφίας ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ 360

Πολλοί είναι οι γιατροί και οι ψυχολόγοι που υποστηρίζουν πως το να ασχολείσαι με την κηπουρική δείχνει την πίεση, το άγχος, το στρες αλλά και την ρουτίνα της καθημερινότητας μακριά από την ζωή σου. Υπάρχουν τρεις τρείς βασικές θεωρίες που εξηγούν την σχέση ανθρώπου και φυσικού περιβάλλοντος-φυτών καθώς και την επίδραση που έχουν αυτά στους ανθρώπους και αυτές είναι:

Υπόθεση Βιοφιλίας (Biophilia Hypothesis):

Αυτή η θεωρία έχει διατυπωθεί από τον καθηγητή Βιολογίας του Χάρβαρντ Ε. Ο. Wilson, η οποία ουσιαστικά υποστηρίζει ότι εκείνοι που έχουν στερηθεί την επαφή με τη Φύση υποφέρουν ψυχολογικά και ότι αυτή η αποστέρηση τους οδηγεί σε μια αποκλίνουσα συμπεριφορά – η οποία είναι πλήρως μετρήσιμη.

Θεωρία Αποκατάστασης της Προσοχής (Attention Restoration Theory):

Βασίζεται σε δύο είδη επικέντρωσης της προσοχής, την ακούσια και την εκούσια (κατευθυνόμενη). Η ακούσια προσοχή είναι μία εύκολη μορφή εμπλοκής του ανθρώπου με τον κόσμο. Αντίθετα η εκούσια, εθελούσια ή κατευθυνόμενη προσοχή απαιτεί έντονη συγκέντρωση και ενέργεια και άρα προκαλεί κόπωση. Οι Kaplan etal. Και οι συνεργάτες του διαπίστωσαν ότι η φύση δρα ευνοϊκά και καταλυτικά στην ακούσια προσοχή. Η κατάσταση της ακούσιας προσοχής επιτρέπει στον ανθρώπινο εγκέφαλο να αποκαταστήσει τις λειτουργίες του ώστε να μπορεί να επικεντρωθεί στην εκούσια προσοχή. Έτσι και μόνο βλέποντας μία εικόνα από τη φύση βοηθάει τον εγκέφαλο να «επαναφορτιστεί» και να αποκαταστήσει την εκούσια προσοχή του.

screen-shot-2020-05-01-at-115522.png

Θεωρία Ανάρρωσης από το Ψυχο-φυσιολογικό Άγχος (Psychophysiological Stress Recovery Theory):

Αυτή η θεωρία στηρίζεται σε εμπειρικές μελέτες που αποδεικνύουν ότι υπάρχει άμεση θετική επίδραση (αποκατάσταση) που επιτυγχάνεται έστω και από μία εικόνα της φύσης σε επίπεδο αύξησης των θετικών συναισθημάτων, μείωσης στρεσογόνων συναισθημάτων όπως ο θυμός, η φόβος και η θλίψη, θετικών αλλαγών στο σώμα καθώς και διατήρησης προσοχής/ενδιαφέροντος λόγω μπλοκαρίσματος στρεσογόνων σκέψεων και ανησυχιών (Ulrich et al., 1991). Η θεωρία υποστηρίζει ότι αυτό οφείλεται σε έναν εγγενή αντικατοπτρισμό που συμβαίνει στο μεταιχμιακό σύστημα του εγκεφάλου και σχετίζεται με το γενετικό κώδικα.

Τα φυτά μειώνουν το άγχος 

Έρευνα των Ulrich και Parsons (1992) έδειξε ότι ανεξάρτητα από το κοινωνικό επίπεδο των ανθρώπων η οπτική επαφή με τα φυτά μειώνει το άγχος κυρίως σε περιπτώσεις πίεσης στη δουλειά και κατά την καθημερινή εμπλοκή των ανθρώπων με στρεσογόνους παράγοντες που υφίστανται από την ένταση των πόλεων. Μία μελέτη που διεξήχθη στην Σουηδία σε υπαλλήλους γραφείου που είχαν οπτική επαφή με το πράσινο από το παράθυρο του γραφείου τους είχε ως αποτελέσματα ότι αυτοί οι υπάλληλοι ήταν λιγότερο αγχωμένοι σε σχέση με τους άλλους που έβλεπαν δρόμους ή θέσεις παρκαρίσματος (Grahn, 1993). Μία ακόμα έρευνα που έρχεται να ενισχύσει τις προηγούμενες αναφέρεται στη μελέτη δύο ομάδων που τους έβαλαν να παρακολουθήσουν μία ταινία στην οποία ο πρωταγωνιστής οδηγούσε μέσα σε αστικό περιβάλλον και μία άλλη στην οποία ο πρωταγωνιστής οδηγούσε μέσα στη φύση.. Η ομάδα που παρακολούθησε τη δεύτερη ταινία παρουσίασε πολύ χαμηλότερα ποσοστά άγχους από την ομάδα που παρακολούθησε την πρώτη ταινία (Parsons et al., 1998).

screen-shot-2020-05-01-at-115701.png
screen-shot-2020-05-01-at-115705.png

Μετά από όλα αυτά λοιπόν μπορεί κάποιος να καταλάβει πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η φύση ακόμα και στην ψυχική και σωματική υγεία μας. Ο περισσότερος κόσμος που δεν έχει την δυνατότητα να ζει σε μέρη της Ελλάδας όπου η βλάστηση είναι πυκνή και πλούσια. Είναι στο χέρι σου να φτιάξεις την καθημερινότητα σου. Πως; Φυτεύοντάς φυτά και λουλούδια από το σαλόνι σου μέχρι και το μπαλκόνι σου. Η μυρωδιές τα χρώματα και οι ομορφιές της φύσης θα σου χαρίζουν καθημερινά όμορφες στιγμές στον χώρο σου.