Σεμινάριο / «Εκπαιδευτικές Δράσεις σε Μουσεία»

Σεμινάριο / «Εκπαιδευτικές Δράσεις σε Μουσεία»
PHOTO GALLERY

Στην προσπάθειά μας να εξοπλίσουμε τους σπουδαστές μας και μελλοντικούς επαγγελματίες παιδαγωγούς με γνώσεις για τις μη τυπικές μορφές εκπαίδευσης, διοργανώσαμε σεμινάριο με θέμα «Εκπαιδευτικές Δράσεις σε Μουσεία».

Τι είναι Μουσείο; Ποια είναι η εξέλιξή του μέσα στον χρόνο; Τι είναι η Μουσειολογία; Ποιες είναι οι εκπαιδευτικές δράσεις που μπορούν να πραγματοποιηθούν σε ένα Μουσείο; Πώς οργανώνεται ένα Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα σε ένα Μουσείο; Τι είναι η Μουσειοσκευή; Πώς όλα αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν διδακτικά σε μία δομή εκπαίδευσης που πλαισιώνεται από Βρεφονηπιοκόμους, αλλά και Εργοθεραπευτές;

Οι σπουδαστές των τμημάτων Βρεφονηπιοκόμων και Εργοθεραπευτών είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν αυτά τα ζητήματα, στο σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ 360ο Πάτρας, από την Μουσειολόγο MSc, Μουσειοπαιδαγωγό / Ξεναγό & Υπ. Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Πατρών (www.mouseiologos.gr), κα Γεωργοπούλου Πόπη.

Σύμφωνα με τον επίσημο ορισμό του ICOM, «Το Μουσείο είναι ένας μη κερδοσκοπικός μόνιμος θεσμός/οργανισμός (institution) στην υπηρεσία της κοινωνίας και της ανάπτυξής της, ανοιχτός στο κοινό, ο οποίος αποκτά, συντηρεί, ερευνά, προβάλλει και εκθέτει την υλική και άυλη κληρονομιά της ανθρωπότητας και του περιβάλλοντός της, με στόχο την εκπαίδευση, μελέτη και ψυχαγωγία». H κα Γεωργοπούλου ανέδειξε τις εκπαιδευτικές πτυχές αυτού του ορισμού και εξήγησε στους σπουδαστές μας πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε διδακτικά τα εκθέματα του Μουσείου, πώς οργανώνουμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ενώ τόνισε ότι το μουσειακό εκπαιδευτικό υλικό είναι αποτέλεσμα: (α) της πολύ καλής γνώσης του μουσειακού υλικού (εξασφαλίζεται με τη συνεργασία με το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό του εκάστοτε μουσείου), (β) της πολύ καλής γνώσης των χαρακτηριστικών και των αναγκών της κάθε ομάδας κοινού και (γ) σωστού σχεδιασμού μέσω διδακτικού μετασχηματισμού.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην Μουσειοσκευή (educational kit), η οποία είναι ένα σύνολο φορητού δανειστικού εκπαιδευτικού υλικού και συνήθως περιλαμβάνει: έντυπα, ψηφιοποιημένα αρχεία σε cd, αντικείμενα, αντίγραφα και προτάσεις για δραστηριότητες και κατασκευές, και απευθύνεται σε μαθητές σχολείων και τους εκπαιδευτικούς. Πηγάζει από τις θεματικές μιας μουσειακής συλλογής και στοχεύει είτε στη διευκόλυνση μαθητών και των εκπαιδευτικών τους, των οποίων η πρόσβαση στο αντίστοιχο μουσείο είναι δύσκολη, είτε στην προετοιμασία τους για επικείμενη επίσκεψη στο μουσείο. Έτσι, εξασφαλίζεται η ενεργή σύνδεση του μουσείου με τους εκπαιδευτικούς φορείς (προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης), προσφέροντας τη δυνατότητα επέκτασης της μουσειακής εμπειρίας μετά την επίσκεψη, και μέσα στην τάξη, συνδέοντας το μουσειακό υλικό με τη σχολική ύλη. Οι σπουδαστές μας είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά μουσειοσκευές και να συζητήσουν με την κα Γεωργοπούλου πώς θα μπορούσαν να τις αξιοποιήσουν διδακτικά στην εκπαιδευτική τους πράξη στην ειδικότητα τόσο των Βρεφονηπιοκόμων, όσο και των Εργοθεραπευτών.

Οι σπουδαστές μας με την βοήθεια της προσκεκλημένης μας ήρθαν σε μια πρώτη επαφή με τις εκπαιδευτικές δράσεις σε μουσεία και πλέον γνωρίζουν πώς μπορούν να τις εντάξουν στην εκπαιδευτική τους διαδικασία.