Τα οφέλη της ιπποθεραπείας

Επιμέλεια: Έλσα Αγοραστού, Δημοσιογράφος – Καθηγήτρια Δημοσιογραφίας ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ 360

Τα οφέλη της ιπποθεραπείας
PHOTO GALLERY

Τα οφέλη της ιπποθεραπείας

Η θεραπευτική ιππασία είναι μια νέα σχετικά εξειδίκευση που αξίζει της προσοχής των σπουδαστών που ενδιαφέρονται για παραϊατρικά επαγγέλματα. Τα οφέλη της θεραπευτικής ιππασίας είναι πολυδιάστατα. Οι οφελούμενοι μπορεί να παρουσιάζουν προβλήματα κινητικά, συμπεριφοράς, κατάθλιψη, προβλήματα συγκέντρωσης και προσοχής, αναπτυξιακά, ψυχοπαθολογικά, νοητικά και ψυχοκινητικά. Με απλά λόγια θέματα που καθιστούν την επικοινωνία τους με το περιβάλλον εξαιρετικά δύσκολη και κατά συνέπια η καθημερινότητα τους χαρακτηρίζεται από τους ίδιους και από τον περίγυρο τους ιδιαίτερα βασανιστική. ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΣΤΟΧΕΥΕΙ Η ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΙΠΠΑΣΙΑ ΕΙΝΑΙ στο να αναπτυχθεί η λειτουργικότητα τους, να βελτιωθούν οι κοινωνικές δεξιότητες, η επικοινωνία, να αποκτήσουν αυτογνωσία, κατά συνέπεια να βελτιωθεί η καθημερινότητα τους.

H ψυχολόγος, εκπαιδεύτρια θεραπευτικής ιππασίας και ιδρύτρια της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής εταιρείας «Ιπποστήριξη» Κατερίνα Ρόκου αναλύει πώς το άλογο μετατρέπεται στο μέσο θεραπείας για μια σειρά από παθήσεις και είδη αναπηρίας.

Η ιπποθεραπεία ενδείκνυται σε περιπτώσεις: Αυτισμού, Νοητικής καθυστέρησης, Συνδρόμου Asperger, Μαθησιακών Δυσκολιών, Δυσλεξίας, Συνδρόμου Dοwn, Διάχυτης Αναπτυξιακής Διαταραχής, Συνδρόμου Υπερκινητικότητας, Συναισθηματικών, Ψυχολογικών και Νοητικών Διαταραχών, καρδιαγγειακών παθήσεων, διαταραχών λόγου, προβλημάτων όρασης-τύφλωση, προβλημάτων ακοής,  προβλημάτων συμπεριφοράς, χαμηλής αυτοπεποίθησης, ανυπέρβλητων φόβων, νευρολογικών και κινητικών παθήσεων.  Οι πιο συχνές περιπτώσεις που συναντάμε στην ‘Ιπποστήριξη’ είναι οι περιπτώσεις του Φάσματος του αυτισμού και της εγκεφαλικής παράλυσης.

Πώς ακριβώς βοηθά το άλογο και η ιππασία τα παιδιά και ποια είναι η επίδρασή τους στην ψυχολογία;

Η επαφή με το άλογο, η τρισδιάστατη κίνηση του ( 110 ρυθμικές ταλαντώσεις ανά λεπτό σε συνθήκες βάδην) και οι έφιππες δραστηριότητες συνθέτουν μια πολυαισθητηριακή εμπειρία που αφυπνίζει τις αισθήσεις, προσφέρει μοναδικές στιγμές χαράς ενώ παράλληλα πραγματοποιείται η πρόοδος και η μεταμόρφωση του συμμετέχοντα.

Μέσω του αλόγου, αναπτύσσονται οι γνωστικές δεξιότητες, οπως είναι η (Γλώσσα, μνήμη, συλλογιστική σκέψη), οπότε έχουμε βελτίωση του λόγου  και όσον αφόρα στη (Ποιότητα και όσων αφορά στην  ένταση) Αναπτύσσονται οι αισθητικοκινητικές και οπτικοκινητικές δεξιότητες. Υπάρχει Βελτίωση της συγκέντρωσης και της προσοχής ενώ παράλληλα αναπτύσσεται η αισθητηριακή αντίληψη.

Μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι με τα ζώα βιώνουν τόσο συναισθηματικά όσο και σωματικά οφέλη αναφέρει ο Μπάρκερ το 1999. (Barker, 1999). Το άλογο είναι αναντικατάστατο για την ψυχο-δυναμική διάγνωση καθώς και συν-θεραπευτής κατά τη διάρκεια
της θεραπευτικής διαδικασίας. Αν ο θεραπευτής ξέρει πώς να διαβάσει τα σήματα από το άλογο τότε μπορεί να πάρει συμβουλές σχετικά με την ψυχική δυναμική του συμμετέχοντα. Ο αναβάτης μαθαίνει από το
άλογο να έχει περισσότερη επίγνωση του εαυτού του και να αναπτύσσει μια σταθερή ισορροπία. Με αυτό τον τρόπο, το άλογο γίνεται πραγματικός συνεργάτης και «συνοδοιπόρος». Οι συμμετέχοντες αλληλεπιδρούν με τα άλογα σε μια ποικιλία δραστηριοτήτων, συμπεριλαμβανομένου την περιποίηση, τη διατροφή, το περπάτημα και τα παιχνίδια με τα άλογα, για τη βελτίωση της ψυχικής τους υγείας. Η ψυχοθεραπεία με τη βοήθεια του αλόγου (EAP), χρησιμοποιείται για τη θεραπεία σε "θέματα συμπεριφοράς, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής, κατάχρηση ουσιών, διατροφικές διαταραχές, θέματα κακοποίησης, κατάθλιψη, άγχος, προβλήματα σχέσεων και ανάγκης για επικοινωνία."

Τι περιλαμβάνει η θεραπεία;

Οι συνεδρίες πραγματοποιούνται στο στίβο, στους στάβλους και σε όλους τους χώρους που ζει, τρέφεται, ιππεύεται και εκπαιδεύεται το άλογο. Η κάθε συνεδρία συνδυάζει και περιλαμβάνει εργοθεραπεία (Occupational Therapy), λογοθεραπεία, φυσικοθεραπεία, ψυχοθεραπεία και εκπαιδευτικό/θεραπευτικό παιχνίδι (Play Therapy).  Γι’ αυτό το λόγο αναφέρεται συχνά ότι είναι μια ολιστική θεραπευτική προσέγγιση και μια διεθνώς αναγνωρισμένη μέθοδος θεραπείας, εκπαίδευσης και αποκατάστασης που σε πολλές χώρες συνταγογραφείται.

Ποια είναι τα στάδια που πρέπει να ακολουθηθούν;

Αρχικά λαμβάνουμε γνωμάτευση και ιστορικό του ενδιαφερόμενου ώστε να ήμαστε σε θέση να Θέσουμε  Βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους

-Πάντα εστιάζουμε στις ικανότητες του συμμετέχοντα σε αυτά που μπορεί να επιτύχει και ποτέ σε αυτά που τον δυσκολεύουν ή δεν μπορεί να φέρει εις πέρας

-Πάντα Επιβραβεύουμε τους αναβάτες μας ακόμα και για πολύ μικρές προόδους, τόσο για αυτούς όσο και για εμάς είναι κατορθώματα και μικρά θαύματα!

Επιλογή ομάδας

  • •  Ποιος/οι  Εκπαιδευτής/ες θα χρειαστούν ποιας ειδικότητας.
  • • Επιλέγουμε το άλογο ανάλογα με το βάρος και τις ανάγκες του συμμετέχοντα, σύμφωνα με το Χαρακτήρα του, τη Μορφολογία του  και την κίνηση του.
  • •  Έχουμε πάντα τον οδηγό μας
  • •  Καθώς και τους πλαϊνούς βοηθούς μας  (εθελοντές, εκπαιδευόμενοι, φοιτητές σε πρακτική άσκηση)

Εξοπλισμός

 Ανάλογα με τον αναβάτη μας επιλέγουμε τι εξοπλισμό θα χρειαστεί το

  • • άλογό μας (σέλα ή ζώνη γυμνιππευτικής, αναβολείς κτλ)
  • • ο ίδιος ο αναβάτης πχ (κράνος)
  • • τα Εκπαιδευτικά παιχνίδια που θα χρειαστούμε
  • • Καρότο για το άλογο (πάντα υπενθυμίζουμε στους αναβάτες μας την υποχρέωσή τους να φέρνουν κάτι ώστε να κεράσουν το άλογό τους μετά την διαδικασία ώστε να καλλιεργηθεί το αίσθημα της υπευθυνότητας!

Επιλογή Μεθόδων Συνεδριών

Ανάλογα με τις ανάγκες του συμμετέχοντα επιλέγουμε και τις διάφορες μεθόδους όπου είναι οι κατάλληλες για τον αναβάτη μας

  • • Ψυχοεκπαιδευτικές ασκήσεις με μπάλες, κορίνες, στεφάνια, παζλ, κρίκους κτλ. καθώς και οι κατάλληλες
  • •  Ψυχοκινητικές ασκήσεις, ασκήσεις ισορροπίας και μυικής ενδυνάμωσης.

 Η διαδικασία

  • •  Ο αναβάτης πάντα στην αρχή της συνεδρίας βουρτσίζει και ετοιμάζει το άλογο του με την βοήθεια των εκπαιδευτών ή των πλαϊνών βοηθών και εθελοντών μας.
  • • Στο  τέλος κάθε συνεδρίας αφαιρεί τον εξοπλισμό και επιβραβεύει το άλογο με μια αγκαλιά και μία λιχουδιά (καρότο, μήλο κτλ)