Καλοκαίρι και ηλιοθεραπεία: Όσα πρέπει να γνωρίζουμε

Επιμέλεια: Nίκος Γκάγιας, σπουδαστής Δημοσιογραφίας ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ 360

Σε μία ηλιόλουστη χώρα, όπως η Ελλάδα, πολλοί επιλέγουν να κάνουν ηλιοθεραπεία τόσο τους καλοκαιρινούς όσο και τους χειμερινούς μήνες. Και τώρα που διανύουμε ήδη τις πρώτες ημέρες του καλοκαιριού, όλο και περισσότερος κόσμος αρχίζει να σκέφτεται την χαλάρωση στις ξαπλώστρες και το τροπικό μαύρισμα που ο καθένας επιθυμεί. Όμως τι κινδύνους κρύβει η συνεχής έκθεση στον ήλιο; Ποια είναι τα θετικά της ηλιοθεραπείας; Ποιες ώρες είναι πιο κατάλληλες για ηλιοθεραπεία; Ποιοι μύθοι ισχύουν και ποιοι όχι;

Καλοκαίρι και ηλιοθεραπεία: Όσα πρέπει να γνωρίζουμε


Ο Δερματολόγος-Αφροδισιολόγος Κωνσταντίνος Καλοκασίδης δίνει απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα και εξηγεί που και πότε θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί.

Το να ζούμε σε μία τόσο ηλιόλουστη χώρα σαν την Ελλάδα είναι προνόμιο. «Η έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία μας δίνει την δυνατότητα να παραχθεί η βιταμίνη D» επισημαίνει ο κ. Καλοκασίδης. Ενώ ταυτόχρονα συμπληρώνει πως η έκθεση στον ήλιο μπορεί να προκαλέσει τη δυσάρεστη εμπειρία των ηλιακών εγκαυμάτων, τα οποία προκαλούν αυξημένη συχνότητα καρκίνων του δέρματος.

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τη σωστή χρήση αντηλιακού

Το αντηλιακό προστατεύει την επιδερμίδα από την πρόωρη γήρανση (φωτογήρανση) αλλά και από τον καρκίνο του δέρματος -όσο και από το εξαιρετικά επικίνδυνο μελάνωμα.

Ωστόσο κανένα αντηλιακό δεν είναι αποτελεσματικό αν δεν εφαρμόζεται σωστά!

Τι πρέπει να προσέχουμε ώστε το αντηλιακό να μας παρέχει τη μεγαλύτερη κάλυψη;

Ο δείκτης προστασίας του αντηλιακού (SPF) δεν πρέπει να είναι μικρότερος από 30. Τα αντηλιακά με δείκτη 30 προστατεύουν από το 97% της UVB , ενώ με δείκτη 50 προστατεύουν από το 98% της UVB. 

Υπάρχουν πολλές ενυδατικές κρέμες που περιέχουν και αντηλιακή προστασία χαμηλού δείκτη (π.χ SPF 15, SPF20) αλλά αυτές είναι κατάλληλες μόνο για χώρες με χαμηλή ηλιοφάνεια ή για εποχές του χρόνου όπου η ηλιοφάνεια είναι χαμηλή και ο ήλιος είναι λιγότερο «επιθετικός», δηλαδή από φθινόπωρο έως τις πρώτες μέρες της άνοιξης.

Το δέρμα μας εκτίθεται στη βλαβερή υπεριώδη ακτινοβολία κάθε φορά που βγαίνουμε από το σπίτι, ακόμη κι αν έχει συννεφιά ή καθόμαστε στη σκιά. Έτσι, πρέπει να χρησιμοποιούμε το αντηλιακό σε καθημερινή βάση, κάθε εποχή του χρόνου.

photo-1521905461892-d1ef8e12c1ae.jpg

Ιδανικό θα ήταν το αντηλιακό να είναι αδιάβροχο(waterresistant).Δηλαδή να παραμένει αποτελεσματικό για 40 λεπτά εντός του νερού. Μετά χρειάζεται καινούργια εφαρμογή. Για την καλύτερη προστασία μας, χρησιμοποιούμε ικανοποιητική ποσότητα αντηλιακού και το απλώνουμε ώστε να καλύψουμε κάθε εκτεθειμένη περιοχή του σώματος. Απαιτείται επίσης ένα απαλό μασάζ ώστε να απορροφηθεί. 

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε το λαιμό, τα αυτιά, το πάνω μέρος του πέλματος και το πάνω μέρος της παλάμης. Για να προστατεύσουμε τα χείλη, επιλέγουμε ένα αντηλιακό προϊόν σε μορφή stick με δείκτη προστασίας τουλάχιστον 15 SPF.

Αν το δέρμα μας παραμένει στεγνό θα πρέπει να επαναλαμβάνουμε την εφαρμογή του αντηλιακού κάθε δύο ώρες περίπου.

Το αντηλιακό πρέπει να είναι ευρέος φάσματος δηλαδή να προστατεύει και από τους δύο τύπους υπεριώδους ακτινοβολίας:

• Την UVA που σχετίζεται με την πρόωρη φωτογήρανση του δέρματος και

• Την UVB που σχετίζεται με τα ηλιακά εγκαύματα.

photo-1504093428647-19ae13b11ff2.jpg


Μύθοι και αλήθειες

Για τους μύθους και τις αλήθειες που υπάρχουν σχετικά με την ηλιοθεραπεία, το μαύρισμα και την σωστή προφύλαξη μας από τον ήλιο μίλησε, επίσης, ο κ. Καλοκασίδης.

  • Είναι μύθος πως το αντηλιακό μπορεί να επιδεινώσει την ακμή. Αυτό μπορεί να παρατηρηθεί μόνο αν χρησιμοποιούμε λάθος αντηλιακό. «Οι ασθενείς με ακμή στο πρόσωπο ή/και την πλάτη ή με δέρμα με τάση ακμής, θα πρέπει να χρησιμοποιούν ειδικά αντηλιακά, αποφεύγοντας τις πολύ λιπαρές κρεμώδεις ή ελαιώδεις συνθέσεις» τονίζει ενώ συμπληρώνει «Ένα αντηλιακό τζελ ή σπρέι με διάφανη υφή είναι κατάλληλο για το σώμα. Για το πρόσωπο, κατάλληλο είναι ένα προϊόν που θα αναγράφει «oil free» ή κατάλληλο για επιδερμίδες με τάση ακμής.
  • Η υπεριώδης ακτινοβολία σε γενικές γραμμές είναι χαμηλότερη τους χειμερινούς μήνες. Όμως, αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να χαλαρώνουμε και να μην προφυλασσόμαστε. Οπότε είναι μύθος πως το χειμώνα η υπεριώδης ακτινοβολία δεν είναι επικίνδυνη.
  • Το γεγονός πως πρέπει να αποφεύγουμε την άμεση έκθεση στον ήλιο κατά τις ώρες μεταξύ 11:00 π.μ και 15:00 μ.μ είναι μία μεγάλη αλήθεια. Αυτές οι ώρες είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες οπότε πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και να μην κάνουμε ηλιοθεραπεία αυτές τις ώρες.
  • Τέλος, πολλοί πιστεύουν πως είναι προστατευμένοι κάτω από την ομπρέλα θαλάσσης και δεν ανανεώνουν το αντηλιακό τους συχνά. Ένας ακόμα μύθος, καθώς οι ακτίνες του ήλιου διαπερνούν την ομπρέλα ανάλογα και με το ύφασμα που είναι κατασκευασμένη, αλλά και το χρώμα της. Επιπλέον, ο ήλιος αντανακλάται στην άμμο και στο νερό άρα πάντα χρειαζόμαστε συμπληρωματικά μέτρα προστασίας από τον ήλιο.